És important introduir l'ordinador dins l'aula?
Al maig del 2009, la revista Guix Infantil va publicar un article de Carolina de Miguel, “L’ordinador a l’aula d’educació infantil”. En aquest, l’autora reflexiona i opina sobre l’ús de les noves tecnologies com a eina educativa dins les aules, i ens dóna a conèixer les diverses cares d’aquesta realitat.
Tal i com ella ens manifesta, diàriament ens afronten a noves maneres de treballar, de fer, d’ensenyar i d’aprendre, i el primer que ens hem de plantejar és si tenim la necessitat d’aplicar-les dins la quotidianitat de les nostres vides. Les TIC són una eina que trobem arreu, inclús en l’educació; per aquest motiu és important analitzar-les i comprendre-les bé per fer-ne un ús responsable i adequat. Hem d’adonar-nos que no tots els recursos que ens ofereixen les noves tecnologies són idonis per usar a les escoles i per tant hem d’aprendre a ser crítics amb les programes multimèdia que fem servir. Hem de tenir sentit comú per qüestionar-nos els valors i els aprenentatges que propicien aquestes activitats, perquè al cap i a la fi estem buscant la millor educació per arribar a formar futurs i bons ciutadans i ciutadanes.
Per això, a tall de conclusió mostro el meu acord amb els arguments de l’autora i manifesto una actitud d’interès vers el tema tractat, ja que és d’actualitat i formarà part del meu dia a dia com a futura mestra d’educació infantil.
Bona tarda,
ResponderEliminarPersonalment estic molt d'acord amb la idea de que s'han d'analitzar les eines TIC - tant suports (per exemple el KidSmart), com productes o programes multimèdia (per exemple el Pipo, el Jclic, etc.) -. Penso, però, que moltes vegades no es fa un ús responsable i adequat d'aquests productes perquè es creu que ja han estat dissenyats per a utilitzar-los en educació i no es va més enllà... A nivell personal, realitzar els anàlisis de programes m'ha fet adonar de que no tots els continguts són adequats pels diferents nivells d'edat; així mateix, he vist que alguns són adequats, però no són motivadors o no permeten una interacció profunda entre maquinària i usuari, o entre maquinari i més d'un usuari. Per això penso que un bon professional de l'educació sempre s'ha de plantejar què vol treballar i quin tipus de recurs (en el cas que ens ocupa, tecnològic) pot utilitzar per fer-ho. De la mateixa manera, ha de fer una valoració posterior sobre el suport o el recurs utilitzat, i mirar de millorar-ne l'aplicació a l'aula. I perquè no, un/a mestre/a motivat i dedicat als seus alumnes, hauria de generar el seu propi material, fet que pot ser laboriós, però molt engrescador (sempre encaminat a millorar com a persona i com a professional).